“Kosten voor een APK zijn”
Voor bezine auto’s : € 35,-
Voor diesel auto’s : € 55,-
U kunt bij ons altijd terrecht met of zonder afspraak, U kunt wachten onder genot van een kopje koffie.
“Waar word op gekeurd”
Wielen
Tijdens de APK is er veel aandacht voor de wielen en banden. Er komen verschillende punten aan bod: De diepte van het profiel van de band (dit moet minimaal 1,6 millimeter zijn)
• Eventuele beschadigingen van de band en de velg
• De staat van de wiellagers
• De speling van het wiel
• De bandenspanning
• De maat van de banden
• De draairichting van de banden
• De juiste montage, binnen- of buitenzijde van de band
Uitlaatgassen
Het milieu is belangrijk. Vandaar ook dat uitlaatgassen een van de punten is die tijdens de APK aan bod komen. Wat er bij dit keuringspunt precies wordt gemeten is afhankelijk van de brandstof van de auto. Bij diesels gaat het om de uitstoot van roet, bij auto’s die rijden op benzine of LPG wordt de CO-meting en de 4-gastest gedaan.
Deze test bestaat uit twee onderdelen. Eerst wordt er bij een stationair draaiende motor gekeken naar de CO-uitstoot. Vervolgens wordt, bij verhoogd toerental, weer de uitstoot gemeten, en wordt er gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen. Dit is de Lambda-waarde en deze moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn. Bij auto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005 wordt in plaats van de hiervoor genoemde test de boordcomputer van de auto met speciale apparatuur uitgelezen. De boordcomputer van de auto slaat fout code(s) op als de motor één of meer mankementen heeft die invloed hebben op de uitlaatgassen. De foutcode geeft dan aan wat het mankement precies is. Het mankement moet eerst verholpen worden voordat de auto kan worden goedgekeurd bij een APK.
Stuurinrichting
Ook de stuurinrichting komt aan de beurt bij de APK. De keurmeester bekijkt of er niet te veel speling in de stuurinrichting zit, controleert de staat van de stuurinrichting en of alle moeren en bouten nog goed vast zitten.
Registratie
De keurmeester controleert of de gegevens in het kentekenregister overeenkomen met het voertuig. Hierbij wordt in het kentekenregister onder andere gekeken naar:
• Op de kentekenplaten dezelfde combinatie van letters en cijfers staat
• In de auto het juiste voertuigidentificatienummer staat
• Het voertuig voorzien is van de juiste brandstofsoort
• Het aantal cilinders juist is
• De wielbasis overeenkomt met de wielbasis van de auto.
Autogordels
Tijdens de APK worden de autogordels grondig geïnspecteerd. Zowel voor- als achterin de auto. Concreet betekent dit dat de keurmeester de gordels eerst helemaal uitrolt en controleert op eventuele beschadiging en vervolgens test of de gordels goed blokkeren en of de sluiting goed werkt.
Remmen
De remmen worden aan een uitgebreide test onderworpen. Hierbij gaat het er om dat de remmen goed werken en dat de wielen op dezelfde as (dus het linker- en rechtervoorwiel, en het linker- en rechterachterwiel) even hard remmen. Ook komt uit deze test naar voren of de achterwielen niet veel harder remmen dan de voorwielen.
Carrosserie
Bij dit punt wordt de auto gecontroleerd op roestschade, scheuren en uitstekende delen. Bij dit laatste kunt u denken aan vleugelmoeren en aan banden die te ver uit de spatborden steken. Wat de roestschade betreft: niet alle roestvorming leidt onmiddellijk tot afkeuring. Dat is ook afhankelijk van het onderdeel waarin de roest zit. Zo is roest aan één van de deuren minder ‘erg’ dan roest aan de sluiting van de motorkap.
Verlichting
Allereerst moet alle verplichte verlichting aanwezig zijn, naar behoren werken en de juiste kleur hebben. De dimlichten krijgen tijdens de keuring extra aandacht. Deze moeten goed zijn afgesteld (een te lage afstelling leidt tot slecht zicht, en een te hoge afstelling tot het verblinden van tegenliggers) en de rechter- en linkerlamp moeten even veel licht geven.
Wielophanging
Bij de wielophanging komen twee punten aan de orde. Het eerste punt is de staat van de wielophanging. Hierbij wordt er vooral gelet op roestschade. Het tweede punt is de speling in de wielophanging. Dit mag niet te veel zijn.
Uitlaat
Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de uitlaat dicht is (oftewel: niet lekt) en of de uitlaat stevig aan de auto vastzit.
Vergrendeling
Hier komen de deuren, motorkap en achterklep aan bod. Uiteraard moeten deze goed sluiten. Daarnaast is ook aandacht voor de scharnieren. Deze worden gecontroleerd op de aanwezigheid van roest.
Voorruit
Bij de APK wordt alleen gelet op het zicht van binnen naar buiten. Er mogen geen te grote beschadigingen of verkleuringen in de voorruit zitten. Ook wordt bekeken of de ruitensproeiers en –wissers het goed doen en of de voorruitverwarming werkt.
Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen en andersom. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 55% zijn.
Spiegels
Het volgende wordt gecontroleerd: zijn alle verplichte spiegels aanwezig? Zijn ze niet beschadigd? Is de bevestiging in orde?
Claxon
De claxon moet niet alleen goed werken, maar ook één vaste toonhoogte hebben
Occasions
Onze voorraad auto’s bestaat uit ruim 100 occasions welke allemaal apk zijn gekeurd bij aflevering.
Wij streven naar 100% tevredenheid van de klanten en weten dit te
realiseren doormiddel van persoonlijke benadering en een eerlijk advies
Contactgegevens
Adres: Horsterweg 180, 5928 NE, VENLO-BLERICK
Telefoon: 077 – 38 27 669, 06 – 55 70 89 76
E-Mail: Info@auto-ebos.nl
** Let op nieuw BTW nummer: NL001318853B92 **